Wikia

Vele NPC's
Niet-Bespeelbaar Personage
The Sims IconThe Sims 2 IconTSLS IconTSPS IconTSCS IconTS3 IconTSM IconDS4 Icoon

Non-Playable Character (NPC) of in het Nederlands het mindergebruikte Niet-Bespeelbaar Personage (NBP) zijn personages waarmee de speler niet mee kan spelen aan het begin van het spel. NPC's komen voor in alle spellen van De Sims serie. Alhoewel Townies een onderdeel van de NPC's zijn, worden ze in dit artikel buiten beeld gehouden.

Er zijn twee sooren NPC's: de eerste zijn Sims die door middel van het opbouwen van een relatie of het gebruik van makkelijke cheats makkelijk tot een bespeelbaar personage gemaakt kunnen worden, zonder dat dit ernstige errors of andere naren gevolgen voor je spel opleverd. De andere groep is niet bedoelt om bespeelbaar te zijn en zal dus wel errors opleveren. In The Sims vallen alle Sims buiten Townies onder deze tweede soort. Sims kunnen geen relatie met hen opbouwen en kunnen meestal ook niet heel veel communiceren met hen, of die zijn heel beperkt en gericht op hun functie in het spel. In De Sims 2 en De Sims 3 is het mogelijk om met vrijwel elke NPC te communiceren, zeker als ze klaar zijn met hun werk, en kunnen relaties met hen opbouwen. Ook is het mogelijk dat sommige op openbare kavels verschijnen, waar ze als townies behandelt worden.

The SimsEdit

Buiten Townies zijn NPC's in The Sims geen volwaardige Sims. Ze hebben speciale character files die hun naam en uiterlijk bepalen en die ook bepalen wat ze kunnen doen en hoe (en of) er met hun gecommuniceerd kan worden.

Woonkavels NPC'sEdit

DienstenEdit

Deze NPC's voeren diensten uit in en rond het huis.

  • Schoonmaakster: Indien ingehuurd komt Saskia het Dienstmeisje elke dag om de kavel schoon te maken. Ze ruimt de vaatwas op, raapt vuilnis op, veegt plasjes op en maakt de bedden op.
  • Tuinman: Iedere drie dagen komt Tuinier Thea om buiten en binnen planten water te geven.
  • Reparateur: Als een voorwerp in het huis breekt, toiletten verstopt raken of zelfs lampjes vervangen moeten worden komt Reperateur Bruno langs om deze te maken.
  • Pizzabezorger: Bezorgd pizza aan je Sims indien ze dat bestellen via de telefoon. Vreemd is dat bij het dialoogvenster van het bezorgen van de pizza staat dat de bezorger "Freddie de Pizzaknul" heet, maar als Hot Date is geïnstalleerd en je houdt je muis over Freddie zegt het dat zijn naam Pizzajongen Peter is.
  • Clownvanger:
  • Cateraar[TS:P]: Yves de Cateraar kan ingehuurd worden voor feestjes en zorgt ervoor dat de punchbowl bijgevuld wordt, de buffettafel vol staat met eten, vuile borden weggehaald worden en maakt een praatje met de gasten.
  • Dierendienst[TS:B]: De Dierendienst kan gebeld worden om Henri LeStank en El Bandito te verwijderen. De Dierendienst kan alleen gebeld worden als één van deze twee op de kavel aanwezig is.
  • Masseur:
  • Butler[TS:S]: James de butler werkt iedere dag van 7 uur 's ochtends tot 12 uur 's avonds. Hij kookt, maakt schoon en zorgt voor je baby's en huisdieren. Het is mogelijk dat hij andere NPC diensten inhuurd om hem te assisteren, of hij activeert een Hulpie.

HulpdienstenEdit

Openbare dienstenEdit

BezoekersEdit

Wilde dierenEdit

OproepbaarEdit

Openbare kavels NPC'sEdit

Elke openbare kavel in The Sims creëert een conciërge die de kavel opruimt en voorwerpen repareert indien nodig. Openbare kavels in bijvoorbeeld Vakantie-Eiland, Studio-Stad en Magie-Stadcreëren een soort "kavel leider" waarbij je informatie kan krijgen van bepaalde gameplay. Op Vakantie-Eiland verschijnen ook mascottes 's ochtends vroeg en verdwijnen 's avonds. Ook verschijnen er schoonmaaksters indien er een lobby aanwezig is.

Andere openbare kavel NPC's zoals kassamedewerkers, kelners en winkelbediendes worden gecreëerd door aanwezigheid van bepaalde voorwerpen.

PersoneelEdit

De Sims 2Edit

NPC's in De Sims 2 zijn veel kleurrijker. Zo kunnen met de 'normale' NPC's omgegaan worden als met ieder ander gewone Sim, tenzij hij of zij bezig met hun werk/taak is. Er kan met hun gepraat worden, ze kunnen uitgenodigd worden, bevriend mee raken en zelfs trouwen. Deze NPC's kunnen mannelijk of vrouwelijk zijn, met elk een verschillend gezicht, uiterlijk en naam. Ze maken over het algemeen logische beslissingen, ookal zijn er uitzonderingen. Eén buurt heeft meestal drie van elke soort NPC's (drie schoonmakers, drie tuinierders, drie oppassers, etc.). Als een NPC overlijdt, bespeelbaar wordt gemaakt of veranderd in een vampier of weerwolf, wordt er een nieuwe NPC aangemaakt die de plaats van de oude NPC vervangt. Een NPC die veranderd wordt in een heks kan zijn of haar taak wel uitvoeren, het kan dan echter wel verschillen of ze zijn of haar uniform draagt of de typische heksenoutfit. Wanneer Studentenleven is geïnstalleerd krijgt iedere NPC een herinnering dat hij of zij naar de universiteit is geweest.

Bij sommige NPC's is het niet de bedoeling dat die toegevoegd worden aan het huishouden, aangezien dit problemen in het spel kunnen veroorzaken, bij deze NPC's staat dat aangegeven.

Townies Edit

Townies vormen de grootste groep van NPC's. Ze lopen rond in de buurt of wandelen op een willekeurig moment langs het huis van je Sims. Er zijn veel verschillende soorten Townies, bekijk het artikel over Townies voor meer informatie.

DienstenEdit

Diensten NPC's zijn NPC's die in en rond het huis diensten verrichten.

  • Schoonmaakster: Schoonmaaksters of schoonmakers komen iedere dag om het huis schoon te maken en het meeste huishouden te doen.
  • Tuinman: Tuinmannen ruimen de tuin van je Sims op, wieden het onkruid, wateren de planten, trimt struiken, en ruimt gevallen bladeren op [DS2:S].
  • Kindermeisje: Kindermeisjes verzorgen baby's, peuters en kinderen. De speler kan een werkschema vaststellen met hen zodat ze altijd voor hun kinderen kunnen zorgen terwijl zij naar het werk gaan. Het is belangrijk om een kindermeisje in te huren als er geen tiener of ouder in het huis is, anders komt de maatschappelijk werkster om je kinderen op te halen.
  • Barman: Sims kunnen een barman inhuren indien Sims een bar in huis hebben. Barmannen worden per uur betaald. Ook komen barmannen voor op openbare kavels, dit zijn echter wel andere barmannen dan die op woonkavels langskomen.
  • Ongedierteverdelger: Als het huis van een Sim vol zit met ongedierte zoals kakkerlakken, kunnen ze een ongedierteverdelger bellen om deze te laten verwijderen.
  • Reparateur: Sims kunnen een reparateur bellen als bepaalde voorwerpen gebroken zijn. Ze maken alles van verstopte toiletten tot gebroken electronica, ze stemmen zelfs piano's. Als een Servo gebroken is en hij/zij leeft alleen komt er automatisch een reparateur om hem/haar te maken.
  • Koppelende Zigeunerin[DS2:NL]: De koppelende zigeunerin verkoopt toverdrankjes aan Sims. Sims kunnen liefdesdrankjes kopen, of toverdrankjes die het zijn van een vampier, weerwolf, PlantSim of heks verhelpen. Sims kunnen de koppelende zigeunerin ook vragen voor een blind date. In Vrije Tijd brengt ze ook de Stoffige Oude Lamp als Sims een hoog hobby enthousiasme of hoge levenswens heeft.
  • Gehoorzaamheid Trainer[DS2:H]: Gehoorzaamheid trainers trainen volwassen honden en verkopen middeltjes die het zijn van een weerwolf heelt.
  • Dierendienst Agenten[DS2:H]: Dierendienst agenten zijn gekleed als politieagenten en worden daar ook vaak mee verward. Ze komen nieuw geadopteerde huisdieren brengen of halen ze juist op.
  • Butler[DS2:AL]: Butlers verzorgen ongeveer elke taak van de diensten NPC's, mocht je een butler inhuren heb je dus ook geen andere diensten nodig. Butlers zijn duur, dus raadpleeg het kapitaal van je Sims voordat je er één inhuurt. Butlers doen niets tegen kakkerlakken, brand of een inbreker; maar ze bellen wel de juiste dienst daarvoor.
  • Huisbaas[DS2:AL]: Huisbazen zijn de eigenaar van appartementcomplexen. Sims kunnen de wekelijkse huur direct aan hen betalen of via de brievenbus. Sims kunnen hun huur verlagen door bevriend te raken met hun huisbaas. Ze zullen de tuin doen en de gemeenschappelijke ruimtes schoonmaken.

HulpdienstenEdit

Andere dienstenEdit

Openbare dienstenEdit

Dwalende NPC'sEdit

Speciale NPC'sEdit

Andere NPC'sEdit

Onzichtbare NPC'sEdit

Verwijderde NPC'sEdit

De Sims 3Edit

De Sims 4Edit